22. marraskuuta 2018

Ruokakaamosta selättämässä


Onko sinulla tapana jumittautua ruuanlaitossa tuttuihin ja turvallisiin vaihtoehtoihin ? Minulla ainakin on , ja varsinkin arjessa. Olen aina pitänyt kokkaamisesta mutta syksyllä se on tuntunut työläältä ja tylsältä. Motivaatio on ollut hukassa ja tuntuu että ihan perusjututkin ovat kyllästyttäneet. Nyt olen saanut uuden vaihteen silmään koska päätin muutama hetki sitten että pakotan itseni tekemään uusia ja vieraitakin juttuja. Meidän perheessä on tunnetusti eksynyt pari supernirsoa tyyppiäkin joten sekin vaikuttaa siihen mitä lautaselle kipataan.

Paitsi nyt- olen päättänyt olla kysymättä, teen, kokeilen ja kokkaan. Jos joku ei syö, niin koirat kyllä syövät. Paitsi ... kaikki kokeelliset setit ovat uponneet hyvin. Olen alkanut seuraamaan HS ruoka sivustoa sekä Indiedays Foodie sivustoja. Poimin sieltä joka päivä mitä huvittaa. Hauskinta on superonnistumiset, kuten eilen. Mietin kaksi kertaa tarjotako perheelle katkarapuja ja nuudeleita mutta pidin pääni. Hieman nuo pyörittelivät silmiään mutta kiltisti asettuivat pöytään ja syömään. Hetki oli hiljjaista mutta ilmiselvästi ruoka upposi. Bongasin Singaporelaiset hokkien mee -nuudelit reseptiikan HS sivuilta.

Nuudelisetti oli ihan superhyvää settiä ja onnistui ensikertalaiselta 8+ arvosanalla. Koska minä olen minä, teen seuraavalla kerralla 2 muutosta. Pohjakastike vähintäänkin tuplana ja seuraksi päälle pitää olla ehdottomasti murskattua suolapähkinää ( uskoaa vain minua) ja runsaasti limeä. Tähän olin jo osanut varautua joten sitä löytyi. Mutta yksi asia on varma- tätä tarjotaan meillä myös tulevaisuudessa. Ruokakokeiluni ovat osoittautuneet onnistuneeksi ja olen saanut uuden motivaation kokkaamiseen- Ja ennakkoluulojakin on siinä sivussa hälvennetty. Kannustan teitä kaikkia kokeilemaan välillä jotain uutta ja outoa. On näköjään piristävää heittäytyä epämukavuusalueelle, vähän pinnistellä mutta lopputulos palkitsee - uskokaa tai älkää!




 
 400 g porsaan kylkeä siivuina
150 g munanuudeleita
150 g riisivermisellinuudeleita
5 valkosipulinkynttä
1 rkl tuoretta inkivääriä
4 kananmunaa
180 g(isoja) katkarapuja
1 rkl kalakastiketta
1 rkl soijakastiketta
1 tl sokeria
4 kevätsipulia hienonnettuna
2 limettiä
2 rkl sambal-chilikastiketta - tämän korvasin tuoreella chilillä
 Pilko porsaan kylkisiivut ohuiksi suikaleiksi. Siirrä possusuikaleet kylmään wokkipannuun tai suureen paistinpannuun. Käännä mieto lämpö päälle ja kypsennä suikaleita hiljalleen, välillä käännellen, jotta rasvaa sulaa mahdollisimman paljon. Paista palat mehevän kypsiksi.

 Possupalojen kypsyessä keitä muna- ja riisinuudelit kattilassa pakkauksen ohjeen mukaan. Valuta ja upota heti kylmään veteen odottamaan.

 Kuori ja hienonna valkosipuli. Kuori pala inkivääriä ja raasta hienolla terällä, kunnes saat 1 rkl raastetta.

 Kun possunrasva on sulanut ja palat ovat kypsiä, poimi ne lautaselle niin, että irronnut rasva jää pannuun. Kaada liika rasvaa pois, ja käytä sopiva määrä paistorasvana.

 Nosta lämpöä ja lisää kuumaan rasvaan valkosipulit, raastettu inkivääri ja kananmunat. Paista sekoitellen kokkeliksi.( minä kyllä jätin munat pois täsät hässäkästä)

 Lisää sulatetut ja valutetut katkaravut ja paista 1–2 minuuttia.

 Valuta nuudelit hyvin siivilässä ja lisää pannuun. Lisää myös kalakastike, soijakastike, sokeri ja possupalat. Kuumenna no­peasti.

 Kääntele lopuksi joukkoon hienonnettu kevätsipuli.
Annostele ruoka lautasille. Leikkaa limetit lohkoiksi ja jaa annosten päälle. Jaa annosten kylkeen sambal-chilikastiketta ( tai tuore chili joka on parempaa) . Purista limettilohkoista mehua ruuan päälle juuri ennen syömistä. Sekä jätä muutama lohko ylimääräisenä syöjille jotta saavat itse puristaa annoksen päälle + musrkaa suolapähkinöitä ja ripottele sitä pinnalle ennen syömistä.

Resepti: Laura Kaapro, HS - Jota on hieman tuunannut Marina